Mental träning

Mental träning

Vår hjärna kan inte skilja på fantasi och verklighet, därför behöver vi träna. Hjärnan har en tendens att fokusera på det negativa – det hjälper inte dig i livet, därför behöver du ställa in din hjärna på kanal +. Det räcker inte att tänka positivt, man måste också känna sig positiv för att det skall leda till positiva känslor och positiva handlingar

Att vara fokuserad och sätta mål

Gemensamt för framgångsrika människor är att de är fokuserade och sätter tydliga mål för sig själva. De arbetar ofta med visualisering, dvs att se sig själva i den situation som de satt som mål.

Känner du att du är ofokuserad och har svårt att sätta mål? Ibland håller vi på med tusen olika saker samtidigt, inget blir riktigt bra och du upplever frustration över att aldrig bli riktigt klar. Det handlar ofta om självdiciplin och förmågan att prioritera vad som är viktigt. Man kan träna upp sin förmåga att vara fokuserad och upplever då en större tillfredsställelse med det man gör.

Medveten närvaro

Hur närvarande är du när du samtalar med andra människor? Minns du vad ni har pratat om? Minns du namnen på alla dem du hälsade på senast du var på en större tillställning? Om inte, så var du sannolikt inte fullt närvarande. Det är helt naturligt, vil fyller våra liv med en massa olika aktiviteter och vi har ofta vårt fokus på igår eller imorgon, sällan just nu. Hur ofta har du pratat med barnen men egentligen inte hört vad de sagt? Träna upp din medvetna närvaro och lev fullt ut här och nu.

Stress

Stress är vår största bov. I grund och botten är stress bra, det får oss att prestera och komma framåt. Från början var också stress livsavgörande för oss. I dagens samhälle är det andra faktorer som skapar stress. Yttre och intre krav skapar frustration, man får tunnelseende, blir lättirriterad och tar irrationella beslut. Vill du få hjälp att komma till rätta med din stress?

Avslappning

Människan kan arbeta mycket och hårt om den har förmågan att få återhämtning och avslappning. Det finns många olika sätt att slappna av på och vi rekommenderar yoga, qi Gong, meditation och liknande övningar. Det finns många bra avslappningsband som man också kan lyssna på.

Det finns bara fördelar med att träna sig själv i avslappning. Effekten blir att du blir med närvarande och fokuserad när det behövs.

Människan är konstruerad för att sova ca 8 timmar per dygn. Det är då vi får vår återhämtning, det är då vi hämtar energi och skapar kraft för nästa dag. Om du måste prioriera en enda sak, så är sömnen ditt viktigaste verktyg.